testing

" Ketika hatimu terlalu berharap kepada seseorang maka Allah timpakan keatas kamu peritnya sebuah pengharapan supaya kamu mengetahui bahawa Allah amat mencemburui hati yang berharap selain daripada-Nya.

Maka Allah menghalang kamu daripada perkara tersebut agar kamu kembali berharap kepada-Nya "

Riwayat Imam as Syafie

Sunday 13 March 2016

Mimpi yang Lalu

Alfatihah. Semoga abah ditempatkan dalam kalangan orang yang beriman.

بسم الله الرحمن الرحيم

Semester pertama,
Pernah menangis dalam tidur. Bukan sekali , tapi banyak kali. Hanya Allah yang tahu perasaan waktu tu.
Tengah tidur lena. Tetiba nampak diri sendiri hanyut dalam sesuatu yang mungkin sungai. Abah hulurkan tangan. Alhamdulillah sempat genggam. Tapi waktu abah tarik tangan ni, tetiba tangan terlucut dari pegangang abah. Menjerit bukan kepalang. Entah datang dari mana tangan seseorang. Orang tu capai , pegang dan tarik sehingga aku selamat mendarat ke atas tanah kembali. Terjaga dari tidur , terus teringat kat abah. Tertanya pada diri sendiri . Apa dah jadi ? Kenapa dengan abah? Apa maknanya? Siapa penyelamat tu ? Sebab hanya nampak tangan orang tu, bukan wajah.
Menangis teresak-esak sambil berkata ,

" Ya Allah, apa maksud semua ni ? Aku tak nak kehilangan abah. Selamatkan abah aku ,Ya Allah . Aku mohon selamatkan abah. Ya Allah tolong aku Ya Allah . Tolong aku."

Semester kedua,
Abah janji nak jumpa aku dekat rumah nenek kat Johor 6 Februari. Aku belajar dekat UiTM Dengkil. Aku akan bertolak Dengkil ke Johor. Abah dengan mak bertolak dari Kelantan ke Johor. Abah orang Kelantan , mak orang Johor. Mak ikut abah menetap kat Kelantan.

6 Februari !
Abah kata nak jumpa nanti 6 FEBRUARI. Aku dah beli tiket. Abah pon sama, beli tiket dah.

3 Feb - Malam tu, susah sangat nak tidur.

4 Feb - Bangun Subuh. Ikhwan called. Ikhwan kata abah pengsan. Abah jatuh time nak pergi solat Subuh. Aku terkejut tapi aku rileks. Aku cakap dengan penuh tenang dan berfikiran positif,

"  Ok. Panggil abah Ikhwan lepas tu bawak pergi klinik, hospital. . "

" Ikhwe call ambulans doh tapi tak sampai-sampai lagi "

" Tak payah tunggu ambulans , bawak pergi "

" hmmm okey . Nanti ada gapo ikhwe call along semula "

**************************************
Mama call kata abah dah tak ada.
Aku terkejut. Tak sedih, tak juga kecewa. Hanya jawab aku okey. Aku tengok cermin bilik air. Terpampang wajah aku. Tertanya pada diri sendiri. Apa dah jadi? Aku telah kehilangan abah.

Aku menangis diam-diam. Aku kemas beg laptop , bawak buku-buku ( test lepas Chinese New Year). Baju , aku tak bawak. Aku tunggu ayah cik datang ambil. Aku tunggu kat pondok polis bantuan. Polis bantuan bagi cupcakes sebab takut aku kelaparan. Dia terkejut tengok aku nangis terus suruh aku duduk dalam pondok polis bantuan sehingga ayah cik sampai. Terima kasih Encik Polis Bantuan UiTM Dengkil. Aku tak inform classmates sebab tak nak harapkan simpati. Aku terus mesej Miss Alia and Miss Ikhmal tentang ketidakhadiran aku.

Aku tak sempat tatap wajah abah . Aku baru sampai kat mana entah sewaktu abah dikebumikan. Aku tak menangis dah. Aku bergelak ketawa dengan anak ayah cik yang kecil dalam kereta. Dalam hati , menangis.

DUA HARI LAGI!
Abah janji nak jumpa 6 Feb tapi abah pergi pada 4 Feb. Ya Allah. Ya Allah.Ya Allah.

" Abah , along dah niat nak khatam Al-Quran untuk abah. Baca Yaasin untuk abah. Abah pernah kata yang abah nak along bacakan yaasin dan Al-Quran untuk abah bila abah tiada nanti"

Abah bangga along khatam banyak kali dengan Mok Teh , Tok Ma ( Hajah Sapinah Mamat,tilawah kebangsaan ) dan abah sendiri. Along akan penuhi permintaan abah yang tu.

**************************************

 ABAH jaga aku sejak aku umur 4 tahun sehingga aku berjaya jejak kaki di IPTA. Jujur, aku lebih selesa dengan Abah berbanding dengan abah kandung. Abah aku tu abang kandung yang sulung kepada bapa kandung aku ( Panggil abah juga ). Abah dengan mak tak memperolehi cahaya mata. Mak pernah keguguran waktu kat Johor. Bertahun kemudian, abah kandung dengan mama dapat aku , Ikhwan dan Ikhman. Abah kandung dan mama serahkan aku waktu aku baru menginjak 4 tahun ( tengok tarikh sijil anak angkat ). Kiranya abah dan mak sebenarnya bapa dan ibu saudara.
Abah dengan mak jaga aku dengan baik.

  Abah , tenanglah disana. Along okey. Along rindu abah sampai selalu terbawa ke dalam mimpi. Abah, doa Along buat abah.. semoga Allah tempatkan abah dalam kalangan orang-orang yang beriman.

No comments:

Post a Comment