testing

" Ketika hatimu terlalu berharap kepada seseorang maka Allah timpakan keatas kamu peritnya sebuah pengharapan supaya kamu mengetahui bahawa Allah amat mencemburui hati yang berharap selain daripada-Nya.

Maka Allah menghalang kamu daripada perkara tersebut agar kamu kembali berharap kepada-Nya "

Riwayat Imam as Syafie

Saturday 3 February 2018

I wish she told Mak " dah makin cantik anak dara " instead of soalan pelik.

2 Februari 2018.
Mak ajak pergi rumah Mak Uda kat Chicha Menyabong.
Sejam kemudian baru sampai. Kalau boleh aku nak sampai sana lambat-lambat. Sebab aku ketandusan kata kalau Mak Uda tanya macam-macam soalan pasal aku kat mak.
Tetiba mak pergi sampaikan berita gembira :

" Mek Nah nak dapat menantu "

Aku beriak selamba sambil main game dalam phone. Dalam hati cuak dan berdoa moga aku dihindarkan dari soalan pelik.

Sekali lagi, aku terkedu dan KETANDUSAN KATA.

*************************************************

“ Along suka Abe long dia ke ? Tak payah lah. Sesama sepupu sepapat , cari orang lainlah “

Taklah  Yeay you got it right Mak.

Mata focus pada game - time provided tinggal 40saat. Minda cari jalan nak menang , sebab nak unlock next level.

Hati minta bagi jawapan kepastian kat Mak Uda. Sampai bila orang nak kenenkan aku kat Abe Long?
 
 “ Along tak pernah kata Along suka Abe Long. Tak pernah “

Yeay. Menang game dengan jayanya. Dan menang kata. Hati aku ni tak payah cakaplah.. meronta-ronta cakap TAK PERNAH.


“ Haa bagus Along. Bagus. Mak Uda suka. Biar dia lah. Tak payah cari sepupu sepapat. Susah nanti. Cari lain. Along lepas habis belajar bolehlah nikah “
“ Along bimbang jadi anak dara tua … sebab Along bukan orang ada rupa dan Along tak mahir bercinta.

*****************************************************

Ya. Seumur hidup, tak pernah aku mengaku aku sukakan Abe Long. Hakikat yang pasti – Abe Long anggap aku sebagai adik perempuan dan aku anggap dia tak lebih dari seorang abang.
Jujur, aku rasakan Abe Long hormat aku sebagai seorang perempuan dan adik. Tipu lah kalau tak sedar cara layanan Abe Long. Lebih kepada menghormati aku sebagai anak perempuan kesayangan abah.

Sejak aku kecil lagi, Mok Nah suka kenenkan aku dan Abe Long. Selalu layan aku dengan baik. Selalu cakap nak aku jadi menantu dia walaupun dia tahu aku perempuan jenis bangun lewat, tak reti masak dan pendiam tak reti nak ramah mesra dengan orang lain. 

Bila Abe Long suarakan hasrat  nak kahwin, Mok Nah pinangkan pilihan Abe Long. 
Mok Nah minta maaf sebab tak dapat jadikan aku sebagai menantu. Aku cuma angguk dan senyum. Tak mampu luah aku anggap Abe Long macam abang sendiri. Biarlah impian Mok Nah terkubur kat situ. Apa lagi yang bahagiakan hati seorang ibu melainkan tengok si anak berjaya dan bahagia? Aku yakin Mok Nah akan bahagia selepas segala episod-episod duka sebelum ni dalam hidup Mok Nah.








No comments:

Post a Comment